Korte samenvatting van de (mogelijke) activiteiten
Leerlingen verdiepen zich in het actuele waterprobleem door informatie te verzamelen over waterverbruik en -hergebruik. Tijdens een bedrijfsbezoek worden ze geïnspireerd om innovatieve oplossingen te bedenken voor wateruitdagingen. Het bezoek aan de boerderij omvat drie fasen:
Voor het bezoek: Verwondering opwekken en informeren over de nood aan water en de impact van te veel water.
Tijdens het bezoek: De noodzaak van water, waterzuivering en hergebruik visueel en praktisch in kaart brengen.
Na het bezoek: Innovatieve oplossingen bespreken en formuleren om wateruitdagingen aan te pakken.
Motivatie
Zonder water geen landbouw. En hoewel het in Vlaanderen soms met bakken uit de hemel valt, heeft de sector er nog altijd te kort aan. Dat komt door de hoge bevolkingsdichtheid in Vlaanderen maar ook door de eisen die aan het water worden gesteld. Grondwater is bijvoorbeeld uitermate geschikt als drinkwater voor vee, maar is schaars. Regen- en oppervlaktewater is ideaal om de velden te irrigeren of om het bedrijf te reinigen. Zuiver water is dan bijvoorbeeld weer nodig in de serres om ziektes te voorkomen.
Tijdsduur
Je hebt zelf de keuze om één of meerdere activiteiten rond water uit te werken. Je kan de activiteit heel oppervlakkig behandelen of er zelf wat dieper op ingaan met je leerlingen.
Doelen
De leerlingen kunnen:
Inzicht in waterbeheer en duurzaamheid
begrijpen waarom water essentieel is voor landbouw en de uitdagingen in Vlaanderen.
uitleggen hoe verschillende waterbeheerstrategieën werken en waarom ze belangrijk zijn.
Probleemoplossend denken
watergerelateerde problemen analyseren en oplossingen voorstellen.
de eisen van de overheid aan waterbeheer op gemeentelijk niveau begrijpen en uitleggen.
Wetenschappelijke begrippen en experimenten
fundamentele begrippen zoals moleculen, cohesie, en adhesie begrijpen en uitleggen.
eenvoudige experimenten uitvoeren om de eigenschappen van water te demonstreren.
Samenwerken en communiceren
in groepen samenwerken om waterproblemen te onderzoeken en oplossingen te bedenken.
hun bevindingen effectief presenteren en discussiëren over waterbeheerstrategieën.
De leerlingen ontwikkelen:
Analytische vaardigheden
watergerelateerde problemen identificeren en analyseren.
kritisch denken over watertekorten en -overlast.
Onderzoeksvaardigheden
Experimenten uitvoeren en resultaten interpreteren.
Informatie over waterbeheerstrategieën verzamelen en analyseren.
Samenwerkingsvaardigheden
Effectief in groepen werken en taken verdelen.
Luister- en discussievaardigheden tijdens klasgesprekken en groepsactiviteiten ontwikkelen.
1.23. De leerlingen tonen zich in hun gedrag bereid om in de eigen klas en school zorgvuldig om te gaan met afval, energie, papier, voedsel en water;
2.1. De leerlingen kunnen van technische systemen uit hun omgeving zeggen uit welke materialen of grondstoffen ze gemaakt zijn;
1.15. De leerlingen kunnen illustreren dat een stof van toestand kan veranderen;
1.16. De leerlingen kunnen met enkele voorbeelden aantonen dat energie nodig is voor het functioneren van levende en niet-levende systemen en kunnen daarvan de energiebronnen benoemen.
06.26 De leerlingen leggen uit hoe stofomzettingen, stofuitwisselingen en energieomzettingen het functioneren van de mens en dieren mogelijk maken.
06.31 De leerlingen leggen het verschil uit tussen mengsels en zuivere stoffen aan de hand van het deeltjesmodel in betekenisvolle contexten.
06.36 De leerlingen analyseren eigenschappen van materialen en grondstoffen in functie van een probleemstelling.
06.39 De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en technische systemen.
Materiaal
Voor bezoek boerderij: materiaal proefopstelling ‘watertouwtje’