2-Water

STEM op de boerderij

Korte samenvatting van de (mogelijke) activiteiten

Leerlingen verdiepen zich in het actuele waterprobleem door informatie te verzamelen over waterverbruik en -hergebruik. Tijdens een bedrijfsbezoek worden ze geïnspireerd om innovatieve oplossingen te bedenken voor wateruitdagingen. Het bezoek aan de boerderij omvat drie fasen:

  • Voor het bezoek: Verwondering opwekken en informeren over de nood aan water en de impact van te veel water.
  • Tijdens het bezoek: De noodzaak van water, waterzuivering en hergebruik visueel en praktisch in kaart brengen.
  • Na het bezoek: Innovatieve oplossingen bespreken en formuleren om wateruitdagingen aan te pakken.

Motivatie

Zonder water geen landbouw. En hoewel het in Vlaanderen soms met bakken uit de hemel valt, heeft de sector er nog altijd te kort aan. Dat komt door de hoge bevolkingsdichtheid in Vlaanderen maar ook door de eisen die aan het water worden gesteld. Grondwater is bijvoorbeeld uitermate geschikt als drinkwater voor vee, maar is schaars. Regen- en oppervlaktewater is ideaal om de velden te irrigeren of om het bedrijf te reinigen. Zuiver water is dan bijvoorbeeld weer nodig in de serres om ziektes te voorkomen.  

Tijdsduur

Je hebt zelf de keuze om één of meerdere activiteiten rond water uit te werken. Je kan de activiteit heel oppervlakkig behandelen of er zelf wat dieper op ingaan met je leerlingen. 

Doelen

Materiaal

  • Voor bezoek boerderij: materiaal proefopstelling ‘watertouwtje’
  • Na bezoek boerderij: laptop