2-Lucht

STEM op de boerderij

Korte samenvatting van de activiteit

Leerlingen leren over de samenstelling van lucht en het deeltjesmodel.

  • Ze maken onderscheid tussen samengestelde (gemengde stof) en gefilterde lucht (zuivere stof).
  • Tijdens het bedrijfsbezoek verzamelen ze informatie over de maatregelen die de boer neemt om de stal zuiver te houden. Ook kan er een kleine biotoopstudie plaatsvinden.
  • Na het bezoek brengen de leerlingen oplossingen in kaart voor het bekomen van zuivere lucht.

Motivatie

De landbouwsector produceert drie belangrijke broeikasgassen: koolzuurgas (CO2), methaan en lachgas. De voorbije twee decennia heeft de sector grote inspanningen gedaan om de uitstoot te verminderen en is daar ook deels in geslaagd. Ook geur en fijn stof zijn twee belangrijke uitdagingen voor de landbouwsector in het dichtbevolkte Vlaanderen. Nieuwe stallen zetten verplicht in op een beperkte uitstoot van ammoniak en fijn stof. 

Tijdsduur

Je hebt zelf de keuze om één of meerdere activiteiten rond lucht uitwerken. Je kan de activiteit heel oppervlakkig behandelen of er zelf wat dieper op ingaan met je leerlingen. 

Doelen

Materiaal

  • Voor het boerderijbezoek: fototoestel
  • Na het boerderijbezoek: laptop