Aan de hand van drie activiteiten komen leerlingen in contact met verschillende uitdagingen waar een landbouwer vandaag voor staat.
Activiteit 1: Stellingenspel: Leerlingen formuleren hun eigen mening over verschillende stellingen
Activiteit 2: Belgische en ingevoerde producten: Leerlingen sorteren ontbijtproducten volgens herkomst
Activiteit 3: Belang van Belgische landbouw – Puzzel: Leerlingen krijgen per groepje een puzzelstuk met informatie. Deze informatie verwerken ze en verwoorden ze naar de klas. Hun puzzelstukje wordt in een groter geheel geplaatst.
Motivatie
Met landbouwbedrijven komen leerlingen al heel vroeg in contact. Toch komt de landbouw heel vaak in de media met een negatieve bijklank. Landbouwers staan voor veel uitdagingen. We willen deze positief benaderen. We staan stil bij de uitdagingen waar landbouwers voor staan, en focussen op de innovatieve oplossingen die landbouwers hiervoor hebben.
Tijdsduur
2 à 3 lesuren
Doelen
De leerlingen kunnen ...
Informatie van puzzelstukken interpreteren en samenvatten.
Met andere leerlingen in gesprek gaan.
Het thema landbouw vanuit verschillende invalshoeken bekijken en samenbrengen.
Belgische en ingevoerde producten onderscheiden.
Uitdagingen waar een landbouwer mee te maken krijgt doorgronden.
De leerlingen hebben aandacht voor de onuitgesproken regels die de interacties binnen een groep typeren en zijn bereid er rekening mee te houden.
De leerlingen kunnen hun eigen streek en twee andere streken in België situeren op een kaart en de relatie beschrijven tussen de omgeving en aspecten van het dagelijks leven van de mensen.
De leerlingen kunnen op hun niveau verschillende informatiebronnen raadplegen.
De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten.
De leerlingen lichten de complexiteit en verwevenheid van duurzaamheidskwesties toe.
De leerlingen verklaren de impact van globale uitdagingen van duurzame ontwikkeling op het lokale niveau.
De leerlingen illustreren de wisselwerking tussen STEM-disciplines onderling en met de maatschappij.
De leerlingen lichten de impact van beslissingen van ondernemingen en organisaties toe op de omgeving
Materiaal
Activiteit 1: Stellingen (bij keuze voor idee 1: stelling per blad afgedrukt en plakband) (Bijlage 1)
Activiteit 2: Verschillende Belgische en ingevoerde ontbijtproducten (Bijlage 2)
Activiteit 3: Landbouwpuzzel afgedrukt op een A3 formaat (Bijlage 3)