1-Instap

STEM op de boerderij

Korte samenvatting van de activiteit

Aan de hand van drie activiteiten komen leerlingen in contact met verschillende uitdagingen waar een landbouwer vandaag voor staat.  

  • Activiteit 1: Stellingenspel: Leerlingen formuleren hun eigen mening over verschillende stellingen
  • Activiteit 2: Belgische en ingevoerde producten: Leerlingen sorteren ontbijtproducten volgens herkomst
  • Activiteit 3: Belang van Belgische landbouw – Puzzel: Leerlingen krijgen per groepje een puzzelstuk met informatie. Deze informatie verwerken ze en verwoorden ze naar de klas. Hun puzzelstukje wordt in een groter geheel geplaatst.  

Motivatie

Met landbouwbedrijven komen leerlingen al heel vroeg in contact. Toch komt de landbouw heel vaak in de media met een negatieve bijklank. Landbouwers staan voor veel uitdagingen maar we willen deze positief benaderen. We staan stil bij de uitdagingen waar landbouwers voor staan, maar focussen ons op de innovatieve oplossingen die landbouwers hiervoor hebben.  

Tijdsduur

2 à 3 lesuren

Doelen

Materiaal

  • Activiteit 1: Stellingen (bij keuze voor idee 1: stelling per blad afgedrukt en plakband) (Bijlage 1)
  • Activiteit 2: Verschillende Belgische en ingevoerde ontbijtproducten (Bijlage 2a, 2b)
  • Activiteit 3: Landbouwpuzzel afgedrukt op een A3 formaat (Bijlage 3)

Activiteit