2-Arbeid & tijd

Stem op de boerderij

Korte samenvatting van de (mogelijke) activiteiten

  1. STEM in landbouw: de zelfrijdende tractor als voorbeeld = bekijken en bespreken van een You-tube video.
  2. Oudere toestellen versus nieuwe technologie = bekijken van oude versus nieuwe landbouwmachines a.d.h.v. afbeeldingen en verklarende tekst.
  3. Krachten op een landbouwbedrijf = nadenken over het begrip 'kracht' en bekijken en bespreken van een aantal voorbeelden. 
  4. Een efficiënte tractorrit: werken met educatief speelgoed: programmeerbare auto's.
  5. Activiteiten op de boerderij
  6. Onderzoeksvragen op de boerderij
  7. Naverwerking en reflectievragen

Motivatie

In onze hedendaagse samenleving zijn velen zich niet meer bewust van de immense arbeid en tijdsinvestering die nodig is op een boerderij. De boer blijft vaak een onzichtbare kracht in het complexe proces van voedselproductie. Gelukkig zien we de laatste jaren een verschuiving in deze perceptie. Steeds meer boeren openen hun deuren, waardoor iedereen de kans krijgt om uit eerste hand te ervaren hoeveel arbeid en tijd er nodig is op een boerderij. Of het nu gaat om een open dag op het erf zelf of om een ontmoeting tijdens een lokaal evenement, zoals het jaarlijkse oogstfeest, maakt niet uit. Het belangrijkste is de dialoog die ontstaat tussen boer en bezoeker. Deze gesprekken bieden een waardevolle gelegenheid om een dieper begrip te krijgen van de arbeidsintensieve processen en tijdsbesteding die inherent zijn aan het boerenbedrijf.

Tijdsduur

Je hebt zelf de keuze om één of meerdere activiteiten rond arbeid en tijd uitwerken. Je kan de activiteit heel oppervlakkig behandelen of er zelf wat dieper op ingaan met je leerlingen. 

Doelen

Materiaal

  • Activiteit 1: link naar You-Tube video.
  • Activiteit 2: Foto's van oudere en nieuwere toestellen (eventueel via linken).
  • Activiteit 3: Enkel materiaal nodig als je dieper op deze materie wil ingaan.
  • Activiteit 4: Programmeerbare auto's (educatief speelgoed), A3-papier, obstakels
  • Activiteit 5: Fototoestel + afspreken met landbouwer wat je graag aan bod wil laten komen + afspreken om een efficiënte route uit te proberen op het bedrijf. 
  • Activiteit 6: Afpreken met de landbouwer wat je graag aan bod wil laten komen.
  • Activiteit 7: Pen en papier

Activiteit