2-Arbeid & tijd

STEM op de boerderij

Korte samenvatting van de (mogelijke) activiteiten

De les behandelt de evolutie van de landbouw in Vlaanderen en de invloed van technologie en wetenschap op moderne landbouwpraktijken. Op de boerderij onderzoeken leerlingen hoe automatisatie werkt door foto’s te maken en deze te analyseren. Daarnaast ontwerpen ze routes voor programmeerbare auto's die tractors simuleren en nemen ze deel aan een wedstrijd om de meest efficiënte route te bedenken.

Tijdens verhalende oefeningen en theorie gaan leerlingen dieper in op arbeid en energie in de landbouw. Ze schatten bijvoorbeeld de tijd en het energieverbruik bij processen zoals oogsten, melken en zaaien. Ook leren ze over fotosynthese en hoe planten zonlicht omzetten in energie.

Motivatie

Veel mensen zijn zich niet meer bewust van de enorme arbeid op een boerderij. Boeren blijven vaak onzichtbare krachten in de voedselproductie. Gelukkig openen steeds meer boeren hun deuren, zodat mensen direct kunnen ervaren hoeveel werk het vergt. De dialoog tussen boeren en leerlingen helpt om een dieper begrip te krijgen van de arbeidsintensieve processen.

Tijdsduur

Je hebt zelf de keuze om één of meerdere activiteiten rond arbeid en tijd uitwerken. Je kan de activiteit heel oppervlakkig behandelen of er zelf wat dieper op ingaan met je leerlingen. 

Doelen

Materiaal

Voor het boerderijbezoek:

  • A3-papier, stiften of papier plakband
  • Eventueel programmeerbare robots (bijv. Ozobot).
  • Laptop/tablet/

Tijdens het boerderijbezoek:

  • Smartphone voor video's

Na het boerderijbezoek:

  • Laptop/tablet/smartphone voor video