2-Mest

STEM op de boerderij

Korte samenvatting van de activiteit

Leerlingen leren over mest en het mestoverschot via een boerderijbezoek. Het traject verloopt in drie fasen:

  • Voor het bezoek:
    • Verwondering opwekken.
    • Informatie verzamelen over de poldercyclus en mestuitdagingen.
  • Tijdens het bezoek:
    • De mestcyclus in beeld brengen.
    • Een kleine biotoopstudie uitvoeren.
    • Kruiden inventariseren.
  • Na het bezoek:
    • Innovatieve oplossingen bespreken.
    • Boerenkeuzes visualiseren door een dominospel.

Motivatie

Bemesting is essentieel voor productieve landbouw, maar overbemesting verlaagt de waterkwaliteit door uitspoeling. In (West-)Vlaanderen leidt intensieve veeteelt tot mestoverschot. Mestactieplannen en gerichtere bemesting hebben verbeteringen gebracht. Mestoverschotten worden nu verwerkt of ingezet voor energieproductie

Tijdsduur

Je hebt zelf de keuze om één of meerdere activiteiten rond mest uit te werken. Je kan de activiteit heel oppervlakkig behandelen of er zelf wat dieper op ingaan met je leerlingen. 

Doelen

Materiaal

  • Voor bezoek boerderij:
    • Bijlage mest 1 (polderkringloop) afgedrukt op A3 of A2
    • Laptop
  • Tijdens bezoek boerderij:
    • Gereedschap voor de biotoopstudie
  • Na bezoek boerderij:
    • Papier, balpen en schaar