2-Mest

Korte samenvatting van de activiteit

  1. Voor het bezoek van de boerderij:
    • Verwonderen: Wat is mest en waarom is het één van onze uitdagingen?
    • Verkennen: Mest in de voedselkringloop.
    • Uitdagingen: We gaan dieper in op de uitdaging 'mest'.
  2. Tijdens het bezoek op de boerderij:
    • In beeld brengen van de mestcyclus
    • Kleine biotoopstudie
    • Inventariseren van kruid
  3. Na het bezoek van de boerderij: 
    • Bespreken van verschillende innovatieve oplossingen die landbouwers gebruiken voor de uitdaging 'mest'.
    • De informatie over de kringloop van mest op de boerderij verwerken tot een dominospel.

Motivatie

Zonder bemesting is onze huidige, productieve landbouw niet mogelijk. Te veel bemesten is echter niet efficiënt, want dan spoelt een deel van de meststoffen naar het grond- en oppervlaktewater, met een dalende waterkwaliteit tot gevolg. Intensieve veeteelt in (West-)Vlaanderen zorgt voor een overschot aan mest. Diverse mestactieplannen zorgden wel voor een kentering en ook op de landbouwbedrijven is een belangrijke evolutie gebeurd. De bemesting gebeurt steeds gerichter. Mestoverschotten worden verwerkt of dienen voor energieproductie.  

Tijdsduur

Je hebt zelf de keuze om één of meerdere activiteiten rond energie uit te werken. Je kan de activiteit heel oppervlakkig behandelen of er zelf wat dieper op ingaan met je leerlingen. 

Doelen

Materiaal

  • Activiteit 1: Voor bezoek boerderij: Bijlage mest 1 (polderkringloop)afgedrukt op A3 of A2 + laptop
  • Activiteit 2: Tijdens bezoek boerderij: Gereedschap voor biotoopstudie
  • Activiteit 3: Na bezoek boerderij: Papier, balpen en schaar

Activiteit